Kristine Billeskov Larsen, cand. pæd. i pædagogisk psykologi og mange års erfaring indenfor det pædagogiske felt
“Det har for mig været et forløb, hvor jeg har genopdaget, hvordan leg og bevægelse er en så naturlig og glædesfyldt måde at interagere og relatere til hinanden. Trods jeg har befundet mig en del i teater og performancemiljøer, skulle jeg igen overvinde en generthed, funderet i det at skulle lege med folk jeg ikke kendte. Dette aftog hurtigt, grundet at underviserne er så opmærksomme, engageret og erfarne, at de på fornemmeste vis formår at skabe et trygt lege- og læringsrum. Min oplevelse er, at dette tillidsfulde, professionelle og legende rum ikke opbygges undervejs, men er tilgængelig fra starten – hvilket vidner om undervisernes erfaring og faglig viden. Det er et velstruktureret forløb, hvor vekslingen mellem leg/bevægelse og teori udgør platformen. Derudover videreudvikles der i samarbejde på legene samt deling af erfaringer – hvilket var rigtig berigende i forhold til at kunne udføre legen i mange kontekster – hvori uddybelse af legenes fysiske og psykiske udviklingsmuligheder tydeliggøres. Jeg har glædet mig til at møde op hver torsdag, for at lege, grine så tårerene trillede og igen blive husket på og genopdage, hvor magisk legen er! Hvor uundværlig den er – og hvordan legen evner at indfange nærheden – og hvordan legen har plads til forskelligheder, der i andre sammenhænge kunne italesættes som problematiske. Netop dét er så enormt livsbekræftende og en genvej til kreativitet, sammenhold, fællesskab, tålmodighed, idérigdomme og muligheden for at skabe vedvarende øjeblikke, hvor vi glemmer os selv og ser de andre i nye nuancer og positioner. Det har på alle måder været givende og brugbart – om det gælder det arbejdsrelateret eller rundt om spisebordet – da idéerne kan bøjes til alle aldre og fordre kreative veje i ens tænkning. Jeg går derfra med redskaber, refleksioner, teoretiske begrundelser og en begejstring over at uanset jobbet vil dette altid kunne præge min pædagogiske praksis og afspejles i mine refleksioner og udvikling af praksis. Når jeg tænker på undervisningen tegner der sig et stort smil og glimtet i øjet tændes, så jeg kan anbefale dette fremragende kursus – Tænk at gå til leg en gang om ugen og afrunde med en vedvarende berigelse og genkaldelse af legens uanede muligheder.”
Annie Peedah, Pædagog
“Jeg er blevet bevist omkring betydningen af at være mere spontan og gribe det som optager børnene mens vi har rytmik. Improvisation har nu en større plads i vores rytmiktimer. Desuden bruger jeg de lege vi har lært på forskellige tidspunkter på dagen frem for kun i planlagte aktiviteter.
Det har været godt at få lært en masse lege som passer til den aldersgruppe som jeg arbejder med. Det har også været fedt at opdage at man også bare kan finde på noget og så synge det med en selvvalgt melodi.”
Marianne Storm, Pædagog
“Jeg har fået et meget større repetoiere if. rytmik. Sidder ikke længere kun med rasleæg og en enkelt sang, men kan flere ting med tromme, elastik, rekvisitter osv.
Det har været godt på kurset at vi har været gennem så mange forskellige ting, og har fået sat en række forskellige teoretiske vinkler på -fx få sat legenes kvaliteter i forhold til læreplanstemaer.
Det har også været godt at der har været plads til evaluering af praksis. Det har været rart at når noget ikke har fungeret at så har man kunnet evaluere og rette op.”